Crispy blomkål

De her crispy blomkål er en af mine yndlings opskrfiter. De smager virkelig lækkert og så fungerer de rigtig godt sammen med en god dip (trøffel mayo/chili mayo).

Sidst jeg lavede dem serverede jeg dem sammen med en grønkålssalat, nogle quinoafrikadeller, bagte bønner og kartofler med feta og med forskellige dip og hummus. Det var super lækkert. Er du til vegetarisk mad, vil du helt sikkert kunne lide min vegetar kostplan på 1300-1500 kcal. Du kan også komme på et forløb hos mig, hvor får en skræddersyet kostplan samtidig med, at du er i ugentlig dialog med mig.

De tager lidt tid at lave crispy blomkål, da blomkålet først skal skæres ud i små buketter, derefter paneres og til sidst steges på en pande, frituresteges i en gryde eller bages i ovnen. Jeg synes klart at de bliver bedst, når de frituresteges i olivenolie.

Det er klart, at jo mere olie, du bruger til at lave sprød blomkål, jo mere “usunde” vil de også være. Du kan dog med fordel ligge de færdigstegte blomkålsstykker over på et stykke køkkenrulle for at suge det overskydende olie.

Sprød blomkål

De små buketter crispy blomkål kan sagtens varmes op efter de er blevet kolde. Så bliver de lige så sprøde igen, som da de blev lavet. Dejlig nemt, hvis man skal servere dem for nogle gæster eller gemme dem til dagen efter.

Jeg har ikke selv en airfryer, men jeg er sikker på, at du godt kan lave sprød blomkål i airfryer. Det gode ved en airfryer er, at du så ikke skal bruge lige så meget olie. Du kan godt pensle dem med en smule olie, men jeg tror måske ikke, at det er nødvendigt for at få et godt resultat.

Det er klart bedre at lave sprød blomkål i airfryer end at lave sprød blomkål i ovn. Du får ikke det samme sprøde resultat ved at komme det i ovnen, som hvis du steger det på pande eller i airfryer.

Sprød panko blomkål

Det der er med til at gøre blomkålen så sprød er, at jeg bruger panko rasp. Det er meget grovere end det rasp, vi kender fra Danmark. Du kan efterhånden få det i langt de fleste supermarkeder. Sprød panko blomkål kan du komme i et pitabrød eller spise det med en god salat og kartofler til.

Hvis du godt kan lide noget sprødt, så kan du måske også godt lide panerede knoldselleri. Der bruger jeg også panko rasp og steger det på panden. Jeg bruger faktisk et helt blomkål i min opskrift på vegetarisk kylling i karry.

Ingen bedømmelse endnu

Crispy blomkål

Forb. tid30 minutter
Tilb. tid20 minutter
Samlet tid50 minutter
Ret: Aftensmad
Antal: 1 blomkål
Udskriv Pin Recipe

Ingredienser

  • 1 stk blomkål
  • hvedemel
  • panko rasp
  • æg
  • oliveolie (til at friturestege/stege i)

Sådan gør du

  • Start med at skære blomkålet ud i små buketter.
  • Paner dem først i hvedemel, derefter æg og til sidst panko rasp.
  • Varm olivenolie op i en gryde og steg de små panerede buketter indtil de er let gyldne.

Serveringsforslag

Server med chilimayo som tilbehør til aftensmaden sammen med en frisk salat, nogle rodfrugter og evt. falafler. Super lækkert vegetarisk alternativ, som giver fylde på tallerkenen i stedet for kødet. 
 
Næringsindhold: 
359 kJ/ 85 kcal. pr. 100 g blomkål (168g inkl panering).
Protein 6,3g, kulhydrat 16,4g, kostfibre 2,7g, fedt 29,7g.

4 kommentarer til “Crispy blomkål

  1. Freja Jensen siger:

    Hvor mange grader skal olien være, når man putter blomkålene i, og hvor længe skal de ca. have derefter?

    • Pigen i Køkkenet siger:

      Jeg har ikke målt graderne på olien, men den skal være varmet godt op så det syder omkring blomkålene når de frituresteges eller steges på en pande. De skal have til de er let gyldne. Et par minutter 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering




0